CX Spaning: Kundinsikter för att krossa silon đŸ’„ đŸ’„ đŸ’„

29 februari, 2024

NÀr jag trÀffar CX-hjÀltar som brottas med att leverera kundupplevelser, har de ofta ett gemensamt hinder: organisatoriska silon. En effektiv lösning Àr att anvÀnda kundinsikter för att förena teamen. Kraftfulla sÀtt att uppnÄ detta Àr genom kundcitat och storytelling, som ger liv Ät kundupplevelserna och gör dem mer gripande för vÄra team. HÀr Àr tre steg för att starta transformationen:

👉 Samla kundcitat och berĂ€ttelser: Aktivt sök efter autentiska kundberĂ€ttelser och citat. Dessa berĂ€ttelser blir kraftfulla verktyg för att visa pĂ„ riktiga exempel pĂ„ hur era tjĂ€nster och produkter pĂ„verkar kundernas liv. Se till att analysera fritext frĂ„n enkĂ€ter för att fĂ„nga upp ovĂ€ntade kundinsikter.

👉 Dela berĂ€ttelserna internt: AnvĂ€nd möten, interna nyhetsbrev, och digitala plattformar för att dela dessa kundberĂ€ttelser. Genom att regelbundet lyfta fram kundens röst, skapas en större medvetenhet för kundens perspektiv i hela organisationen. Utnyttja kundservicekommunikationen som kĂ€lla.

👉 Integrera kundperspektivet i beslutsprocesser: Uppmuntra team att anvĂ€nda kundcitat och berĂ€ttelser som en del av deras beslutsunderlag. Detta sĂ€kerstĂ€ller att kundens röst Ă€r med i utvecklingen av nya strategier och lösningar. Prioritera direktkontakt med kunder för att stĂ€rka förstĂ„elsen, inte bara för de som arbetar dagligen med kundkontakt.

SĂ„ dĂ€r har du det – nyckeln till framgĂ„ng ligger i vĂ„ra kunders berĂ€ttelser. Och tĂ€nk, det kommer utan prislapp!

Helen Rigamonti1

Helén Rigamonti

Varför CX och HR-chefen borde vara bÀsta vÀnner

TĂ€nk om jag sa att de flesta företag misslyckas med att fullt ut kapitalisera pĂ„ sina tvĂ„ mest vĂ€rdefulla tillgĂ„ngar? De tvĂ„ tillgĂ„ngar jag talar om Ă€r kunder och medarbetare—livsnerven i varje företag. Men trots detta Ă€r ofta kundledare och HR-ledare i helt olika silon, de möts kanske bara under ledningsgruppsmöten eller i samband med rehabiliterings- och personalĂ€renden.

LĂ€s mer

Kundledarskap – Sex steg dit

I en vÀrld dÀr kundens behov och förvÀntningar stÀndigt förÀndras, blir ett kundcentrerat ledarskap avgörande för att upprÀtthÄlla konkurrenskraft och framgÄng. Ett kundcentrerat ledarskap innebÀr att se vÀrlden genom kundens ögon och fatta beslut som förbÀttrar deras upplevelse. HÀr Àr fem konkreta steg för att utveckla ett effektivt kundcentrerat ledarskap:

LĂ€s mer

Vi anvĂ€nder inga cookies đŸȘ

Denna webbplats samlar inte in nÄgra cookies eller spÄrar din aktivitet. Ditt besök hÀr Àr helt anonymt och vi vÀrnar om din integritet.