NÀr jag trÀffar CX-hjÀltar som brottas med att leverera kundupplevelser, har de ofta ett gemensamt hinder: organisatoriska silon. En effektiv lösning Àr att anvÀnda kundinsikter för att förena teamen. Kraftfulla sÀtt att uppnÄ detta Àr genom kundcitat och storytelling, som ger liv Ät kundupplevelserna och gör dem mer gripande för vÄra team. HÀr Àr tre steg för att starta transformationen:
đ Samla kundcitat och berĂ€ttelser: Aktivt sök efter autentiska kundberĂ€ttelser och citat. Dessa berĂ€ttelser blir kraftfulla verktyg för att visa pĂ„ riktiga exempel pĂ„ hur era tjĂ€nster och produkter pĂ„verkar kundernas liv. Se till att analysera fritext frĂ„n enkĂ€ter för att fĂ„nga upp ovĂ€ntade kundinsikter.
đ Dela berĂ€ttelserna internt: AnvĂ€nd möten, interna nyhetsbrev, och digitala plattformar för att dela dessa kundberĂ€ttelser. Genom att regelbundet lyfta fram kundens röst, skapas en större medvetenhet för kundens perspektiv i hela organisationen. Utnyttja kundservicekommunikationen som kĂ€lla.
đ Integrera kundperspektivet i beslutsprocesser: Uppmuntra team att anvĂ€nda kundcitat och berĂ€ttelser som en del av deras beslutsunderlag. Detta sĂ€kerstĂ€ller att kundens röst Ă€r med i utvecklingen av nya strategier och lösningar. Prioritera direktkontakt med kunder för att stĂ€rka förstĂ„elsen, inte bara för de som arbetar dagligen med kundkontakt.
SĂ„ dĂ€r har du det â nyckeln till framgĂ„ng ligger i vĂ„ra kunders berĂ€ttelser. Och tĂ€nk, det kommer utan prislapp!